Casus: grip op uitstelgedrag

Erik is een ondernemer van 43 jaar, werkzaam in de creatieve industrie. In zijn hoofd is het altijd druk, zegt hij, er komt veel op hem af en afschakelen vindt hij moeilijk. Sinds 5 jaar is hij zzp-er en dat gaat best lekker. Maar de vrijheid van het ondernemerschap is ook een belasting voor hem, merkt hij. Hij vindt het lastig focussen, waardoor hij minder omzet draait. En dat zorgt weer voor onrust en meer afleiding.

man voor computer, afgeleid, heeft last van uitstelgedragDie afleiding, daar lijkt hij maar geen grip op te krijgen. Eigenlijk wordt het steeds erger. Hij zou gewoon ‘s ochtends aan de slag moeten, maar als hij nadenkt over de hoeveelheid werk die er ligt, raakt hij in paniek en gaat zijn tijd verlummelen. Uitstelgedrag in zijn ergste vorm dus. Zodat hij ‘s avonds nog flink aan de bak moet om het af te krijgen. En meteen naar bed gaan is er dan weer niet bij, hij kijkt altijd eerst even Netflix en dan is het al snel half 3. ‘s Ochtends staat hij met een knoop in zijn maag op, terwijl hij zichzelf een ongelooflijke mislukkeling voelt.

Oplossingen

Erik loopt tegen best wel veel verschillende dingen aan. De symptomen die hij beschrijft (afgeleid zijn, moe, uitstelgedrag, onrust, laat naar bed) zijn eigenlijk allemaal ook oorzaken. Stuk voor stuk maken ze het probleem nog erger. Hoe goed hij zich daar ook van bewust is, het lukt hem niet om er grip op te krijgen.

Ik adviseerde Erik om de komende dagen een paar kleine stapjes te zetten, om te beginnen met het beteugelen van de paniek over wat allemaal nog moet.

  1. Het hoeft niet allemaal vandaag

Ik zie het vaak: mijn klanten raken verlamd door een lange lijst met allemaal dingen die nog een keer moeten. Maar als je eens goed naar die lijst kijkt, dan zijn er waarschijnlijk een paar dingen die het allerbelangrijkste zijn.

Ik adviseerde Erik om iedere dag de 3 allerbelangrijkste dingen te kiezen en die een voor een af te handelen. Zijn TOP3 als het ware. Want als je je daar op concentreert i.p.v. dat je van hot naar haar vliegt (of je kopt in het zand steekt) dan kom je een stuk verder.

Soms is die TOP3 kiezen trouwens ook ongelooflijk lastig en zorgt het voor echte keuzestress. Dat had Erik ook. Ik wees hem erop dat het het beter is om gewoon iets te kiezen dan niets te doen. Een slechte keuze is beter dan helemaal geen.

Schrijf die TOP3 trouwens echt gewoon op en vink daarna een voor een de items af. Iedere keer als je iets hebt afgewerkt, keer je terug naar je lijst en kijk je wat je ook alweer wilde doen. Dat helpt uitstelgedrag tegen te gaan en geeft bovendien een heerlijk voldaan gevoel.

2. Zorg dat je scherp blijft

vrouwelijke zzp-er ligt uitgeput op bedLaat naar bed gaan, tot ‘s avonds laat doorwerken en ook overdag niet echt los komen van het werk. Erik had het gevoel dat hij geen pauze mocht nemen omdat hij al zo veel tijd verspilde met social media en zelfs dagdromen.

Ik legde hem uit dat dit misschien wel de meest gemaakte fout is door ondernemers. Alsmaar blijven doorgaan, gedreven door deadlines of passie en jezelf dus geen tijd gunnen om te pauzeren.

Het lijkt een goede deal maar dat is het absoluut niet: je raakt namelijk mentaal uitgeput. Zo doe je niet alleen veel langer over je werk dan eigenlijk nodig is, je raakt ook veel sneller afgeleid, zodat je nog meer tijd kwijt raakt.

Ik vertelde Erik over deze negatieve spiraal en dat hij er diep in zat. De manier om er uit te komen is gelukkig vrij simpel: hou regelmatig korte pauzes en werk ook ‘s avonds niet te lang door. Er zijn genoeg apps (voor computer, Mac en smartphones) die je daarbij kunnen helpen.

3. Reflecteer

Als laatste adviseerde ik Erik om de komende dagen een reflectiedagboekje bij te houden. Gewoon iedere dag opschrijven hoe het gegaan is, wat ging goed, wat ging minder, wat kan hij verbeteren?

notitieboek en potlood, om dagelijks te reflecterenDoor er iedere dag bij stil te staan en het op te schrijven, word je je steeds bewuster van je gedrag. En kun je steeds beter en sneller ingrijpen op het moment dat je het anders doet dan je je had voorgenomen.

Omdat Erik al zo negatief over zichzelf denkt, is het extra belangrijk voor hem om die reflectie positief of neutraal te houden. Want jezelf afbranden, helpt niet echt om je motivatie op te krikken.

Heb jij ook de neiging om heel kritisch naar jezelf te zijn? Hou je reflectie dan kort en krachtig en beperk je tot deze 2 vragen:

  • Wat ging vandaag (best) lekker?
  • Welk knelpunt zou je voortaan willen vermijden?

Tot slot adviseerde ik Erik om aan het eind iets op te schrijven waar hij dankbaar voor is. Een bewezen techniek om je humeur op te krikken. Als je je zo wanhopig voelt, kun je dat echt wel gebruiken.

Veel inzicht tijdens gratis intake

Ik sprak met Erik tijdens de intake voor Ondernemen met Focus. Hij wilde kijken of het Coaching-abonnement (met personal coaching erbij) iets voor hem was. Tijdens dat gesprek legden we al veel pijnpunten bloot en dat gaf hem inzicht in wat hij eraan zou kunnen doen.

Ook jij kunt zo’n gratis intake aanvragen. Kijk hier voor meer informatie.

Kleine stapjes werken

Terug naar Erik. Hij is aan de slag gegaan met mijn tips en liet al weten wat verbetering te merken. Natuurlijk is hij nu niet opeens super-gefocust of reuze productief, maar de onrust is wel al af aan het nemen. En daardoor lukt het hem wat beter zich te ontspannen.

Het zijn maar kleine stapjes maar ze werken wel. Daardoor begint die negatieve spiraal nu voorzichtig een positieve te worden. Laat je door Erik inspireren en gebruik deze tips om ook grip op je uitstelgedrag krijgt.